Om Rybrinks

Rybrinks grundades 1983 och är ett familjeföretag som fört kunskap vidare i generationer.

Vår resa började för lite mer än 30 år sedan. Jan-Åke Rybrink, dåvarande inköpschef på EPA, valde att gå sin egen väg när EPA blev uppköpta av Nordiska Kompaniet för att senare flytta till Stockholm. Han bestämde sig för att stanna kvar och startade företaget Gunry i Kungsbacka – som idag går under namnet Rybrinks.

Jan-Åke drevs av att göra affärer så att både kunder och leverantörer tjänade på affären. Med en ambition att tillgodose människor med prisvärda produkter av god kvalitet var han tidig med att ta fram egna märkesvaror att sälja. Och han visste att utan de bästa leverantörerna och fabrikerna blir det inte bra produkter.

Framgången var ett faktum och sonen Johan Rybrink hakade på resan efter några år. Idag driver han företaget med samma värderingar som hans far gjorde för över 30 år sedan. Men på den tiden fick han tjata till sig en plats innan Jan-Åke till slut gav med sig.

”Pappa såg mig bara som en kostnad så han sa länge nej. Men jag tjatade och tjatade så till sist orkade han inte höra mitt tjat mer och lät mig börja i företaget 1988.” – Johan Rybrink

Mycket har hänt sedan dess. Idag är vi ca 20 personer i Kungsbacka och Skene som alla jobbar för att ta fram produkter och upplevelser för din vardag. Vare sig det är en ny doft på tvålen eller en skonsammare bomull, så är vårt löfte till dig en skönare vardag. Den grundtanken finns i allt vi gör och knyter an till det arv som Jan-Åke Rybrink en gång i tiden byggde och nu lämnat över till kommande generationer.

Resan har varit lång från att packa bomull och tvål hemma i källaren, till att 30 år senare finnas hos de största återförsäljarna i Norden

Trend­spaning

Utöver ett genuint intresse för våra produkters ursprung så är det återkommande mässnärvaro, leverantörs- och butiksbesök samt gedigna trendrapporter som håller oss informerade om färg-, doft-, och produkttrender. Vi jobbar även aktivt direkt mot parfymhusen för att vara de första på marknaden med nyheter.

Produkt­utveckling

Vi är ett tight team som är snabba på att förverkliga våra och kundernas idéer. För att få fram lyckade produkter har vi en väl utvecklad lanseringsprocess som alla produkter går igenom. Efter en behovsanalys bearbetar vi fram olika koncept och laborerar med dofter, ingredienser och utseende för att produkterna ska bli framgångsrika när de når hyllorna.

Produkter för sinnet

Funktion är viktig för oss men vi lägger också stort värde i att tillföra en bra upplevelse när man använder våra produkter. Det kan vara allt från en oemotståndlig doft till att ta fram en förpackning som passar till heminredningen. Vardagen är en stor del av livet och den vill vi förgylla med våra produkter.

Miljö och kvalitet

Vi strävar efter en hållbarhet i företaget där vi aktivt lanserar fler och fler miljö- och ekologiskt certifierade produkter. Produkternas innehåll och förpackning granskas alltid av kemister och sakkunniga personer som kontinuerligt ser över sortimentet efter rådande regler. Med vår egna ”Rybrinks Guideline” kvalitetssäkrar vi produkterna så att kunden alltid känner sig trygg.

En värld full av vardags­lycka

Vår vision

Några upplever den av en kaffe i morgonsolen. Andra finner den när hemmet är nystädat. Hos vissa flyger tankarna iväg av doften från den där nya tvålen. Känslan av vardagslyx är något som vi tycker alla ska uppleva då och då. Därför hjälper vi också till att sprida den. Det är vår vision.

Kärn­värden

Våra kärnvärden är vårt DNA som genomsyrar allt vi säger, gör och visar.

Placeholder

Placeholder

Kunskap

Vi är experter på tvål och bomull och kan allt om dofter och sinnenas förnimmelse. Vi sätter en ära i att ha äkta, ”schyssta” och hållbara produkter.

Passion

Vi brinner för det vi gör och är ”kära” i våra produkter, på gränsen till nördiga. Vi är stolta över vår historia och vårt ursprung och vi framstår som det kunniga och personliga familje­företaget som utmanar de stora aktörerna.

Nytänk

Vi ser till att alltid vara i framkant. Vi är ständigt uppdaterade och pålästa om det senaste i vår omvärld och är inte rädda för att gå på otrampad mark. Vi firar våra segrar men slår oss aldrig till ro.